LOS Deurne is niet zomaar een school. In plaats van klaslokalen en een lesprogramma kent LOS Deurne functionele ruimtes waarin leerlingen (van 4 tot 21 jaar) en begeleiders activiteiten ontplooien. Denk hierbij aan een werkplaats, keuken, atelier (voor tekenen, schilderen, naaien, kleien, knutselen), expressiezaal (drama, dans, sport- & spel), laboratorium, muziekruimte, bibliotheek en een ontmoetings- & spelletjesruimte. Bij LOS Deurne noemen ze zichzelf dan ook veel liever een leeromgeving dan een school. Kinderen kunnen zelf kiezen wanneer ze buiten spelen, eten, rekenen.
Iedereen krijgt de ruimte en de tijd om de potentie en groeikracht in zichzelf te ontdekken en te groeien volgens een eigen, uniek pad. Zoals ieder kind op z’n eigen tijd en eigen manier leert lopen en praten, zo kan ieder bij LOS Deurne zich ook andere vaardigheden eigen maken op z’n eigen manier en op z’n eigen tijd. Dit is beter bekend als Natuurlijk Leren. Bij Natuurlijk Leren zijn zelfontplooiing en intrinsieke motivatie de drijvende kracht: je start vanuit je interesses, je talenten en je mogelijkheden. Kinderspel is de ultieme vorm van Natuurlijk Leren en door daarbij aan te haken wordt al het leren kinderspel. Leerlingen kunnen ook invloed uitoefenen op hun leeromgeving door de sociocratische werkwijze.
Kortom, heel vernieuwend en anders ten opzichte van bekostigde scholen. Maar hoe werkt dat dan? Hoe ziet dat er uit? Tijdens Festivalos zijn er rondleidingen, en kun je ook al je vragen stellen over sociocratisch onderwijs en natuurlijk leren.